بارگذاری...

اُساج

شرکت افق سبز عصر جدید (اٌساج) در سال ۱۳۹۷ در راستای رفع نیاز مبرم شرکت ها ، سازمان ها و ادارات در غرب کشور به تولید محتوای تبلیغاتی با کیفیت ، تاسیس شد و در حال حاضر دارای ۱۷ نیروی متخصص می باشد.

آدرس:کرمانشاه - سه راه 22 بهمن - برج آنیتا - طبقه دوم - واحد 7 م
تلفن:08338105016

انتخاب سردبیر

خوراک ذهن

  • مقدمه:

از نظر ما ذهن انسان به مثابه ی یک جامعه ی چند لایه می ماند. جامعه ای که هر طبقه از آن افراد مختلف زندگی میکنند.

 

 

یک جامعه از لحاظ اقتصادی و اجتماعی از  دهک های متفاوتی تشکیل شده است.  هر کدام  ازین دهک ها  بسته به فاکتورهای مختلف ،سبک های متفاوتی از زندگی  را پیگیری می کنند.تغذیه ،خوراک ،پوشاک ،ازدواج …… همه مسائلی هستند که تمامی دهک های جامعه در حال دسته پنجه نرم کردن با آن ها  می باشند اما هر دهک به سبک و شیوه ی خودش!

ذهن ما هم دقیقا مثل افراد این جامعه است .همانند جامعه که فاکتورهای مختلف باعث ایجاد سبک های متفاوتی از زندگی شده،ذهن ما هم بسته به خوراکی که برای آن تهییه میکنیم بر نگرش ما از زندگی تاثیر خواهد گذاشت.

چرا تهیه ی محتوای رسانه ای به امر بسیاری مهمی در سیاست گزاری کشورها  تبدیل شد؟

در قرن ۲۱ هم زمان با گسترش صنایع دیجیتال و هم چنین مطرح شدن نظریات دهکده ی جهانی از سوی نظریه پردازانی مانند یونگ و آدلر ،بحث ایجاد محتوی برای ذهن  مردم و تاثیر گذاری بر سبک و سیاق زندگی مردم علاوه بر جنبه های اجتماعی ،رنگ و بوی سیاسی پیدا کرد و تقریبا تمامی قدرت های بزرگ دنیا شروع به سرمایه گذاری در این زمینه نموده اند.به گونه ای  که از نظر نظریه پردازان سیاسی ،در دوران جنگ سرد بعد از رقابت تسلیحاتی و فضایی  هزینه های تبلیغاتی و تولید خوراک رسانه ای در رتبه ی بعدی قرار گرفت و در بسیاری از موارد تاثیر گذار تر از موارد نظامی ظاهر شده اند.

دسترسی به محتوای رسانه ای:

پیدا کردن محتوی در دوره زمانه ای که اشخاص با یک سرچ ساده توی یو تیوب به انواع اقسام فیلم های ورزشی و آموزشی …. دسترسی پیدا خواهند کرد ،کار چندان سختی نیست اما سختی کار وقتی مشخص میشه که این حجم از محتوای رسانه ای بدون چارچوب خاصی  در اختیار افراد و جامعست و همه ی مردم می توانند به انواع محتوی ،بدون توجه به درجه بندی های رایج در سطح دنیا دسترسی داشته باشند.

تمامی این مطالب درباره ی جامعه ی ما هم صدق می کند.جامعه ای که شاید با توجه به عواملی مثل نبود قانون کپی رایت،هجمه ی رسانه ای و کمبود منابع مالی در تولید محتوا … .بیشتر از هر کشور دیگه ای در حوزه ی تولید محتوا با چالش های جدی مواجه شده است.

برای فهم آسان  موضوع چند مثال ساده برای شما خواهیم زد:

مطمئنا متوجه شدید که خانواده های ایرانی اصلا و ابدا به درجه بندی فیلم ها ،سریال ها و…. توجه ندارند.

مهم نیست که فرزند شما آیا فوبیا(ترس) خاصی داره یا نه ،او مجبور خواهد بود هم زمان با شما فیلم پیچ اشتباه را مشاهده کند و در نهایت در صورت ابراز ترس و دیدن کابوس های شبانه به بچه سوسول بودن متهم خواهد شد.

ورای هر شعار سیاسی خانواده ها با دیدن بعضی سریال های واقعا بی ارزش شبکه های  ماهواره ای به شدت در حال تنزل ارزش دادن  خانواده ی ایرانی وفرهنگ آن میباشند.این که چه قدر در این زمینه روشنگری اتفاق افتاده قضاوتش با ما نیست اما با کمی فکر عادلانه و اندیشیدن به تبعات این قضیه میشه به این نتیجه رسید که استفاده از سریال های فلان تی وی برای پر کردن اوقات فراغت اصلا و ابدا  توجیهی نداره و باید عطایش را به لقایش بخشید….

یکی دیگر از مشکلات حال حاضر این حوزه ،تب بالای شبکه های اجتماعی در ایرانه،تبی که خیلی از جاها باعث استفاده ی نادرست از این شبکه ها شده است.در طول روز شاهد این هستیم که مردم حداقل ۲ الی ۳ ساعات از شبانه روز خود را به گشت و گذار در این شبکه ها اختصاص میدهند .اما این زمان خرج چه مطالبی میشود؟مطالب فان و سرگرمی ،آموزشی؟یا دیدن عکس های غذای جاری و کافه گردی های دوستان؟شما این اختیار رو دارا میباشید که این اوقات رو به نحوی که شخصا میپسندید صرف کنید اما اگه در طی این گشت و گذارها  اوقات خود را بیهوده مصرف کردید ،دیگه از اوضاع نا به سامان فرهنگی جامعه ننالید که چرا وضعیت این چنینه و چنانه و فرهنگ مردم مشکل دارد و ……

این ها همگی نمونه هایی از مشکلات حال حاضر تولید محتوای جامعه ی ایرانه،محتوایی که خوراک ذهنی جامعه را تامین خواهد کرد و بر تمامی جنبه های زندگی جامعه ی ایران اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی تاثیر خواهد  گذاشت.

کلام آخر:

وقتی  صحبت از مشکل می شود ،قاعدتا به پاسخ هم نیاز خواهیم داشت .

بدون پرده ،صحبت از فیلتر و پالایش و محدودیت به تنهایی نمیتواند حل کننده ی مشکل تولید محتوای جامعه ی ما باشد.ایجاد محدودیت در دسترسی به انواح محتوای اینترنتی و عدم ایجاد محتوای جایگزین باعث گرایش مردم به مطالب مختلف برای پر کردن این خلا میشود،خلائی که متاستفانه در حال حاضر با برنامه ها و سریال های بی ارزش و خلاف شان ماهواره ای پر شده و میشود بدون شک اذعان کرد جامعه ی ما در حال رنج بردن ازین مشکل است.کافی است با مراکز مشاوره ی خانواده صحبت کنید تا بفهمید چه مقدار از آمار طلاق و مشکلات خانوادگی به صورت مستقیم با سریال های خارجی در ارتباط است.

در قسمت بعدی به راه حل های این مشکل خواهیم پرداخت.

منتظر نظرات شما خواهیم بود.

یا حق

نویسنده (دانیال هاشمی)

ویرایش (امیر حجت)

عکس (علیرضا بخشی پور)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *