بارگذاری...

اُساج

شرکت افق سبز عصر جدید (اٌساج) در سال ۱۳۹۷ در راستای رفع نیاز مبرم شرکت ها ، سازمان ها و ادارات در غرب کشور به تولید محتوای تبلیغاتی با کیفیت ، تاسیس شد و در حال حاضر دارای ۱۷ نیروی متخصص می باشد.

آدرس:کرمانشاه - سه راه 22 بهمن - برج آنیتا - طبقه دوم - واحد 7 م
تلفن:08338105016

انتخاب سردبیر

چرا به شتاب دهنده نیاز داریم؟

سلام. اگر در دنیای استارت آپ ها کند و کاو می کنید، احتمالا صحبت هایی از شتاب دهنده ها شنیده اید. اگر هم در این وادی یک تازه وارد هستید، پس به صحبت های امروز ما درباره ی شتاب دهنده ها و احتیاج کارآفرینان به آن ها نیاز خواهید داشت. برای بررسی این موضوع همراه اُساج باشید.

پیشگفتار

بعضی مواقع اطلاع و یا عدم اطلاع از یک موضوع برای ما فرقی ایجاد نمی کند. یعنی در روند زندگی ما هیچ تاثیری ندارد و ما بدون توجه به آن، به مسیر خود ادامه می دهیم. اما گاهی اقدامات ما در زندگی به یک سری مقدمات نیاز دارد. مقدماتی که ما باید از ضرورت وجود آن ها آگاه شویم.

وارد شدن به استارت آپ ها و دنیای آن ها دقیقا جز مسائلی است که نیاز به آگاهی دارد. آگاهی از واژگان استارت آپی، جمع آوری گروه و چیزی که امروز ما درباره ی آن صحبت می کنیم، شتاب دهنده!

شتاب دهنده ها از کجا وارد کارآفرینی شدند؟

ی امروز، دنیای کارآفرینان است. البته شاید باشند کشورهایی که به این مسئله توجه چندانی ندارند، به عنوان مثال بر خلاف باور عموم، کشور آلمان به عنوان یکی از قدرت های اقتصادی، نمره مناسبی در کارآفرینی کسب نکرده، حالا به دلایلی که به اقتصاد خود آن ها مربوط است. اما در کشور ما ایران قضیه کاملا فرق می کند. اگر فکری به حال خودت نکنی، کلاهت پس معرکه است!

در این دنیای کارآفرینی، افراد خوشفکر با دیدگاه های منحصر به فرد، انرژی و پشتکار زیاد و عزم جدی که می خواهند از طریق اجرایی کردن ایده های نوآورانه شان دنیا را به چیزی بهتر از آنچه هست تغییر دهند. این کارآفرینان به فضای فیزیکی، فکری و فرهنگی برای پرورش و حمایت از استارتاپ های نوآورانه شان از روزهای اولیه شکل گیری شان تا رسیدن به اهداف و برنامه هایشان در کوتاه مدت و همچنین کمک به تبدیل آن ها به شرکت های بزرگ و تعیین کننده در بازارهایشان در بلند مدت، نیاز دارند.

در این مسیر طولانی و پرپیچ و خم، کارآفرینان با موانع و مشکلات بسیاری روبرو خواهند شد و اغلب به بیراهه منحرف می شوند. تلاش های مختلفی به اقتضای فضای فکری حاکم بر جامعه از سال های گذشته تا به امروز در قالب های دولتی مانند مراکز رشد دانشگاهی، پارک های علم و فناوری و … از سوی دولت انجام شده است و نتایج گاه بسیار خوبی را در بر داشته است. اما به دلایل گوناگون از جمله ساختار بروکراتیک، با لایه های مدیریتی متعدد، و به دلیل عدم وجود قوانین مشخص و ممانعت های قانونی موجود در شراکت بخش دولتی با کسب و کارهای نوپایی که به بخش خصوصی وارد خواهند شد این مراکز، اگرچه هزینه های بالایی صرف کرده اند اما آنگونه که انتظار می رفت، موفق نبوده اند. در واقع هر بحث اقتصادی که در کشور ما، دولت وارد عرصه ی کار شده، خلاقیت یورتمه کنان از آن منطقه فرار کرده است. دولت همان با سیاست گذاری های خود، فضای کارآفرینی و استارت آپ ها را فراهم کند، بهتر است.

اینجا است که بخش خصوصی با نکته سنجی خود وارد کارزار کارآفرینی می شود. جایی که ما به شدت نیازمند خلاقیت هستیم و از دولت به عنوان کُشنده ی خلاقیت ها می ترسیم و از طرفی جیب هایمان برای به کار بستن ایده های ما، به جیرینگ جیرینگ پول نیاز دارند.

شتابدهنده چیست و چرا به شتاب دهنده ها نیاز داریم؟

بر خلاف روند معمول تعریف، ما از پیدایش شتاب دهنده ها شروع کردیم و اینک به سوال اصلی این مقاله یعنی تعریف شتاب دهنده و اینکه چرا به شتاب دهنده نیاز داریم ، رسده ایم.

شتابدهنده (Accelerator) یک ساختار منسجم و مشخص در جهت حمایت و توسعه کارآفرینی نوآورانه و دانش بنیان است که با هدف ارائه موارد زیر ایجاد می شود:

  • کمک به کوتاه کردن روندهای راه اندازی و توسعه یک کسب و کار نوپا
  • کمک در جهت بالا بردن کیفیت محصولات و خدمات، و ثبات مالی کسب و کار نوپا
  • آموزش و پرورش استارتاپ های پذیرش شده به صورت موازی و گروهی به این دلیل که در زمان های مشخصی گروه های استارتاپی وارد و خارج می شوند (بر خلاف مدل مراکز رشد که یک یک و به صورت موردی عمل می کنند)
  • مشارکت در فرآیند فشرده ی توسعه کسب و کار نوپا برای یک مدت محدود (حداکثر ۶ ماه)
  • دارا بودن یک سیلابس آموزشی کسب و کار محور
  • ارائه ی مربی گری و یا منتورینگ و راهنمایی و مشاوره از کارآفرینان پیشکسوت و باتجربه به کارآفرینان

البته دقت داشته باشید که این اهداف با توجه به شتاب دهنده های مختلف، کمی تفاوت دارند. مثلا به اصلی ترین هدف شتاب دهنده ها یعنی کسب سود و دریافت سهام در طرح ارائه شده، معمولا اشاره نمی شود. اما شما دقت داشته باشید که تمام این کمک ها به خاطر بهره بردن از سفره ای است که پهن گشته است! خود این مسئله اصلا امر بدی نیست. جذب سرمایه گذار امری بسیار متداول در سرتاسر دنیاست و برای افرادی که از لحاظ مالی در مضیقه هستند، بهترین راه حل برای به پیش راندن ایده های آنان است.

حرف آخر

مسلما میزان سرمایه گذاری شتاب دهنده با یک دیگر یکسان نیست و از طرفی توقعات مالی آن ها نیز از یک طرح، به یک میزان نمی باشد. بنابراین در انتخاب شتاب دهنده بسیار دقت کنید. گاهی واگذاری سهام بیشتر به یک شتاب دهنده ی معتبر، بهتر از همکاری با یک شتاب دهنده ی ضعیف است. امیدوارم از مقاله ی ” چرا به شتاب دهنده نیاز داریم؟” لذت برده باشید.

یا حق