چگونه مخاطب هدف ویدیوهای برندمان را پیدا کنیم؟

یکی از قدم ها برای اینکه استراتژی ویدیو مارکتینگمان را پیدا کنیم پیدا کردن افرادی است که می خواهیم ویدیو یا ویدیوهای ما را ببینند و البته این کار آسان نیست. شاید شما مخاطب هدفتان را در ذهنتان تجسم کرده باشید، اما مخاطب مد نظر شما (در عمل) بر کسب و کار شما تاثیر گذار نباشد.

مساله ی بعد این است که آیا مخاطب مد نظرتان، به شما بهترین بازگشت سرمایه (ROI) را می دهد؟ آیا مخاطب در نظر گرفته شده همان مشتری ایده آل شما (buyer’s persona) است؟ اگر ویدیو به مخاطب در نظر گرفته شده رسید اما مخاطب به شما سودی نرساند چطور؟

به دلیل اینکه یکی از مهمترین قدم ها در تولید ویدیو پیدا کردن مخاطب هدف است بسیار مهم است که مطمئن شویم که مخاطب انتخاب شده همان مشتریان شما هستند و این کار نیازمند تحقیقات و برنامه ریزی است به همین دلیل این مطلب را به عنوان راهنمایی برای پیدا کردن مخاطب هدف نگارش کرده ایم که پاسخ به سوالات زیر به شما کمک می کند مخاطب هدفتان را با دقت بیشتری شناسایی کنید.

1. محصول و یا خدمات شما برای چه کسانی طراحی شده؟

امیدواریم که جواب این سوال را همین الان بدانید. اکثر شرکت های بزرگ و کوچک یک مشتری ایده آل (buyer’s persona) مشخص برای خود در نظر گرفته اند و آن را برای هر کدام از محصولات خود مکتوب کرده اند. در حقیقت buyer’s persona یک تصویر واضح و با جزییات از مشتری ایده آل شما است که شامل مواردی مانند سن، شغل، سرگرمی ها، علاقه ها، وضعیت تعهل، مشکلات روزمره، اهداف کوتاه و بلند مدت و … در کنار این که خدمات یا محصولات شما چگونه به او کمک می کنند می باشد.

اگر شرکت شما یک buyer’s persona که مکتوب و با جزییات باشد، ندارد الان وقت آن است که یکی درست کنید! اما خواهشا سرسری کار نکنید. در مرحله ی اول یک تحقیق درست حسابی انجام دهید و ویژگی های شخصی آن ها را شناسایی کنید.

  • مخاطبین خود را مو به مو بررسی کنید و گرایشات آنها را بنویسید.
  • تحقیق کنید که در چه گروه ها ، مشاغل ، رشته های ورزشی و … از محصولات شما بیشتر استفاده می شود.
  • محتوای تولید شده خودتان را رصد کنید و ببینید چه موضوعاتی بیشتر دیده شده، لایک شده، کامنت خورده و …
  • کانال های ارتباطی مشتریانتان را پیدا کنید.
  • با فروشندگانتان و یا قسمت خدمات مشتری صحبت کنید و بپرسید چه کسانی مشتری شما هستند و چه سوالاتی می پرسند.

بسته به شرکت و صنعتی که در آن هستید، ممکن است منابع اطلاعاتی دیگری داشته باشید، سعی کنید از تمام منابع اطلاعاتی استفاده کنید و تا جایی که می توانید اطلاعات جمع آوری کنید.

زمانی که تمام اطلاعات در دسترستان را جمع آوری کردید می توانید درست کردن buyer’s persona را شروع کنید. مطمئن شوید سوالات زیر را پاسخ می دهید:

  1. اسم پرسونا : با نامگذاری زمانی که لازم باشد به یک پرسونای خاص اشاره کنید کارتان راحت می شود.
  2. اطلاعات کلی : شامل سن، جنسیت، مکان، درآمد و …
  3. اطلاعات شخصی : چه مطالبی می خواند یا چه ویدیو هایی می بیند؟ سرگرمی های او چیست؟ از کجا خرید می کنند؟ تا جایی که می توانید سوالات متفاوتی را در خصوص او پاسخ دهید تا بتوانید شخصیت و علایق او را شرح دهید.
  4. مشکلات و چالش ها : مشکلات روزمره ی این پرسونا را شرح دهید
  5. تحلیل : چرا این پرسونا باید محصولات شما را بخرد؟ محصول یا خدمت شما چه مشکلاتی را برای او حل می کند؟ چه چیزی باعث می شود او محصول شما را نخرد؟ از این گزینه برای پیوند دادن محصولات و خدمات با مشتریان استفاده کنید.
  6. راه های ارتباطی : پرسونای مد نظر شما از چه شبکه های اجتماعی استفاده می کند؟ به چه سایت هایی سر میزند؟ چه صفحاتی را دنبال می کند؟

احتمالا شما به بیشتر از یک پرسونا نیاز داشته باشید و این کاملا طبیعی است چون که معمولا بیش از یک شخص خاص به خدمات شما نیاز دارد. اما باید تمام سعی تان را بکنید که تمام مشتریان اصلی تان را پوشش دهید. البته قطعا نباید صدها پرسونا داشته باشید!

2. هدف ویدیوی شما چیست؟

هدف ویدیوی شما قسمت عمده ی این که مخاطب شما چه کسی است را دیکته می کند. در مطلب چگونه برای تولید ویدیو هدف گذاری کنیم به طور دقیق به شیوه ی هدف گذاری برای تولید ویدیو پرداخته ایم، پیش فرض ما این است که شما پس از مطالعه ی آن مطلب به اینجا آمده اید پس اگر آن را مطالعه نکرده اید، همین الان آن را مطالعه کرده و سپس به این مطلب برگردید.

3. چگونه به مخاطب هدفمان برسیم؟

رساندن ویدیوی تولید شده به مخاطب هدف بسیار مهم است، هر چند که در مطلبی جداگانه به این موضوع می پردازیم، اما اینجاست که تحقیقاتی که در مورد پرسونای خودتان انجام داده اید به دادتان می رسد. مخاطب شما قطعا یه راه ارتباطی مورد علاقه دارد. این راه می تواند ایمیل، اینستاگرام، تلگرام و یا هر چیز دیگری باشد. در نظر داشته باشید تولید ویدیو برای هر راه ارتباطی ساز و کار خاصی دارد.

یکی از مهم ترین متغییرها سن است. برای مثال افرادی که سن بالایی دارند بیشتر تلویزیون می بینند، از طرفی جوانان 15-25 سال بیشتر زمان خود را صرف گشت و گذار در اینستاگرام می کنند. این که مخاطبتان بیشتر وقت خودش را در چه بستر پخشی سپری کرده و حتی کدام پیج ها و کانال ها را دنبال می کند به شما کمک شایانی خواهد کرد. مثلا ارسال ایمیل یکی از راه های ارتباطی خوب برای مشتریان فعلی تان است اما اگر می خواهید مشتریان جدیدی بگیرید شاید بهتر است به فکر پرداخت پول به یک یا چند پیج در اینستاگرام باشید و یا از سیستم تبلیغاتی آپارات استفاده کنید. خوشبختانه ابزار های جدید موجودی که بر بستر اینترنت فعالیت می کنند به ما این اجازه را می دهند که مخاطب خودمان را با دقت بالایی انتخاب کرده و ویدیوی خودمان را برای بازه ای تعریف شده از مخاطبان نمایش دهیم، هر چند با توجه به استفاده ی اندک ایرانیان از فیس بوک یکی از دقیق ترین شبکه های مجازی برای تبلیغات را از دست داده ایم اما هنوز هم تبلیغات در فضای مجازی بسیار به صرفه تر از بستر های سنتی می باشد.

جمع بندی :

هیچ ویژگی خاصی به شما بستر پخش را دیکته نمی کند. بهتر است از ترکیبی از تمامی اطلاعاتی که دارید (پرسونای خریدار، اهداف، تجارب گذشته، مشورت با کارشناسان و …) برای مشخص کردن بستر پخش مناسب و رسیدن به مخاطب هدفتان استفاده کنید.

هیچ وقت بدون مشخص کردن مخاطب هدف وارد دریای متلاطم تولید ویدیو نشوید چون که بدون مقصد مشخص و نقشه ی راه، در این دریا هر کشتی امکان گم شدن دارد. با مشخص کردن مخاطب هدف شانس خودتان را در افزایش بازدید، افزایش تعامل، افزایش اشتراک گذاری و از همه مهم تر افزایش فروش چند برابر خواهید کرد.

اگر هنوز هم فکر می کنید به کمک نیاز دارید همین الان با تیم اُساج تماس بگیرید و یا به ما سر بزنید، منتظرتان هستیم.