وقتی تیم مارکتینگ شما در حال آماده شدن برای تولید ویدیوی تبلیغاتی است، ممکن است کمی گیج شوند. در تولید ویدیو (البته تولیدات اصولی) فاکتورهای بسیار زیادی باید لحاظ شوند و مکتوب کردن این فاکتورها، با یک ترتیب منطقی و زمانبندی شده، بسیار کمک کننده خواهد بود.

در نظر داشته باشید، مراحل نوشته شده، پس از نوشته شدن فیلمنامه می باشند و خودِ فیلمنامه نویسی مراحلی دارد.

برنامه ی زمانی ضبط برای سازمان دهی و برنامه ریزی روز یا روزهای ضبط استفاده می شود. داشتن این برنامه به شما در انجام پروسه ی ضبط کمک می کند و تضمین می کند شما از نتیجه ی نهایی راضی خواهید بود.

این برنامه نه تنهای برای مطمئن شدن از روان بودن پروسه ی تصویربرداری استفاده می شود، بلکه کمک می کند به اهداف تعیین شده از منظر زمانی و بودجه ای برسیم.

درست است که هر پروژه با پروژه ی دیگر متفاوت است و ویژگی های مختص به خود را دارد، اما فاز های مشترکی بین تمامی آن ها وجود دارند. در این مطلب ما به نکاتی می پردازیم که تعیین کننده ی برنامه زمانی تولید فیلم بوده و باعث موفقیت در تولید می شوند.

خط کشی فیلم نامه (متن)

یکی از مهم ترین مراحل فیلم سازی این مرحله است، در این مرحله ما فیلم نامه را بر اساس هر مرحله از ضبط سازماندهی می کنیم. در این مرحله باید خیلی از موارد مانند عوامل، تجهیزات مورد نیاز صحنه، لباس های مورد نیاز، سخت افزار تصویر برداری و … مد نظر قرار بگیرند.

تقسیم کردن فیلم نامه (متن) به breakdown sheet

مرحله ی بعدی در برنامه ریزی برای تولید، سازماندهی و دسته بندی تمامی فاکتورها در برگه های مجزا است. در beakdown sheet مواردی همچون خلاصه ای از صحنه، لوکیشن، عوامل مورد نیاز، افکت های صوتی و … وجود دارد.

پیدا کردن و تامین امنیت لوکیشن

لوکیشن نقش بسیار پر رنگی در ویدیو دارد. بهتر است از لوکیشن های مد نظرتان عکس بگیرید و آنها را در اختیار تیم تولید قراردهید. تهیه کردن یک لیست از لوکیشن های داخلی و خارجی (با جزییات کافی) کمک بسیار زیادی در پیدا کردن بهترین لوکیشن برای ضبط صحنه ی مورد نظر می کند. زمانی که عکس ها و لیست لوکیشن ها گرفته شدند، باید چک شود که لوکیشن های مد نظر در چه تاریخ و چه ساعاتی در دسترس هستند و آیا مجوز خاصی نیاز داریم یا نه.

جمع کردن تیم عوامل

هر پروژه ای نیازمند افراد خاصی است که در زمینه ای تخصص دارند. کارگردان، تصویربردار، صدابردار، عوامل نور، عوامل فنی، طراح صحنه، طراح لباس و …

اگر نیاز باشد، تیم اُساج بهترین های استان کرمانشاه را در اختیار داشته و به بهترین های کشور دسترسی دارد، اما فراخوانی عوامل کاملا حرفه ای و سطح بالا همیشه بهترین گزینه نیست، خصوصا اگر شما یک کسب و کار کوچک و با بودجه ی محدود باشید. در هر صورت هرچقدر از افراد حرفه ای بیشتری استفاده کنید متریال با کیفیت تری خواهید داشت و در نتیجه، ویدیوی نهایی بهتری به دستتان خواهد رسید.

جمع آوری بازیگران و مجری ها

برنامه ی تصویربرداری شما شامل لیستی از بازیگران و مجریان در دسترس خواهد بود. برای پیدا کردن بازیگران می توانید از انجمن های سینمای جوان استان تحقیق کنید و یا با مدرسان بازیگری صحبت کنید. برای تحلیل بازیگران مد نظر وقت بگذارید و از آنها تست بگیرید و ببینید کدام یک به نقش مد نظر شما شبیه تر هستند.

سازماندهی تجهیزات

بسیار ضروری است که بدانید چه مدل و چه تعداد دوربین، لنز، نور، تجهیزات صدا، تجهیزات حرکتی دوربین و … نیاز داریم. تجهیزات تصویربرداری این روزها بسیار گران هستند و اجاره های بالایی دارند، در نتیجه پیدا کردن عواملی که خودشان تجهیزات مورد نیازشان را دارند کمک به سزایی در پایین آوردن هزینه ها خواهد کرد. تیم اُساج تمامی تجهیزات مورد نیاز برای ضبط را دارا می باشد که این مزیت بالایی نسبت به بقیه شرکت های رسانه ای می باشد.

اخذ تمامی مجوز های مورد نیاز

حتی اگر در یک مکان عمومی تصویربرداری کنید ریسک بالایی وجود دارد که به علت شکایت افراد ضبط توسط پلیس قطع شود. قبل از شروع به ضبط باید تمامی مجوز های مورد نیاز از مراجع زیربط اخذ شود.

نوشتن call sheet

در واقع call sheet یک برنامه ی زمانی برای روز تصویربرداری است که جزیی از برنامه ی زمانی تولید می باشد. این برگه کمک می کند که روزهای تصویربرداری همپوشانی نداشته باشند و هر کدام از نفرات تولید بدانند که در چه زمانی سر صحنه حاضر باشند. به علاوه call sheet کمک می کند که تقویم تولید دقیق تری داشته باشیم.

لیست لوازم جلوی دوربین

این لیست شامل وسایلی است که بازیگران با آنها تعامل می کنند. داشتن لیست کمک می کند بدانیم که چه وسایلی داریم، چه چیزی باید خریداری شود و چه چیزهایی را می توانی قرض یا اجاره بگیریم.

برنامه ریزی برای جلوه های ویژه

استفاده از جلوه های ویژه در برخی موارد هزینه ها را پایین می آورد اما گاهی هزینه ها را بالا می برد! لیست کردن جلوه های ویژه ی مورد نیاز کمک می کند به تکرار ضبط نیازی نداشته باشید و سرعت ضبط را بالا می برد.

خلاصه

حالا درک بهتری از برنامه ریزی برای تولید یک ویدیو دارید، ضمنا می دانید این برنامه ریزی به چه صورتی انجام می شود و شامل چه مراحلی است. افراد زیادی مدعی تولید ویدیوهای با کیفیت هستند، اما اکثرا به صورت برنامه ریزی نشده و کیلویی! کار خود را انجام می دهند، اگر شما برای کسب و کار خودتان هدف گذاری کرده اید و می خواهید به اهداف مورد نظر برسید، بهتر است به یک شرکت معتبر مراجعه کنید و بر طبق یک برنامه ی مشخص، تولید را آغاز کنید.