در تولید ویدیو اولین سوالی که همه می پرسند این است که “چقدر باید هزینه کنم؟” و معمولا فکر می کنند بهترین روش این است که پول کمتری خرج تولید ویدیو کنند.اما اطلاع ندارند که این روش بدترین شیوه ی تولید محتوای ویدیویی است.

در حقیقت اکثر مردم فکر می کنند تولید ویدیو های بیشتر با هزینه های کمتر اتفاق خوبی است، این تفکر مانند این است که فکر کنیم بهتر است 100 کیلو موز گندیده به مبلغ X تومان بخریم تا 1 کیلو موز سالم به همان مبلغ، یا مثلا 50 عدد پراید مدل 79 بخریم، نه 1 عدد مرسدس بنز مدل 2020، در هر دو مورد نه تنها نیاز ما به صورت مناسب پاسخ داده نشده بلکه در صورت جایگزینی کمیت به جای کیفیت هزینه های ما بیشتر هم می شود. در خصوص موزها باید هزینه های دور ریختن، پاکسازی محیط و حتی درمانی پرداخت شود و در خصوص خرید ماشین های فرسوده هزینه های نگهداری و تعمیرات و …

این مورد در خصوص تولید ویدیو هم کاملا صدق می کند، چرا که در خصوص تولید ویدیوی با کیفیت پایین نه تنها به اهداف خود نمی رسید بلکه به علت کیفیت پایین برند خود را یک برند بی کیفیت معرفی کرده و به اعتبار خود ضربه می زنید. در آخر نیز با از دست دادن زمان بسیار مجبور می شوید ویدیوهای باکیفیتی بسازید که اعتبار خود را باز گردانید.

کمیت یا کیفیت مساله این است!

در حال حاضر میلیاردها ساعت ویدیو در اینترنت وجود دارد و هر روز میلیون ها ساعت به آن افزورده می شود. روز به روز هزینه های اینترنت پایین می آید و مردم ویدیوهای بیشتری را می بینند؛ این مساله باعث می شود تاثیر گذاری در این حوزه سخت تر و سخت تر شود. ممکن است با خودتان بگویید “اصلا ارزش دارد که من ویدیو تولید کنم؟” پاسخ این است که نه تنها ارزش دارد، بلکه شما برای باقی ماندن در رقابت مجبور هستید این کار را انجام دهید، البته تا زمانی که محتوای با کیفیت و ارزشمند تولید کنید.

با توجه به ارزان شدن تجهیزات و سخت افزار در کنار گسترش اینترنت و فریلنسینگ، هزینه های تولید ویدیو به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده است، در کنار این اتفاق به علت در دسترس بودن و ارزانی تجهیزات ، تقریبا هرکسی که توانایی خرید دوربین را دارد، با داشتن دانشی محدود مدعی تولید ویدیو است و این قضیه باعث ایجاد سوء تفاهم های بسیار در این حوزه شده است.

وقتی می خواهید تولید ویدیو کنید قطعا مدل کیفی را انتخاب کنید و از مدل کمی بپرهیزید. یک ویدیوی خوب یک سرمایه بزرگ است که می توان مدتها برای شما مشتری بیاورد. یک ویدیوی خوب دارای داستان خوب، شخصیت های جذاب، کیفیت تصویر عالی، گرافیک درگیر کننده، صدای با کیفیت و … می باشد، که بدست آوردن این موارد هزینه ها را بالا می برد. اما در نظر داشته باشید، در ازای هزینه ی پرداخت شده، این ویدیو برای شما مشتری های بیشتری خواهد آورد که نه تنها هزینه های پرداخت شده را جبران خواهد کرد، حتی شما را به سمت سود بیشتر هدایت می کند.

هزینه ی تولید ویدیو چقدر است؟

خلاصه بگویم، بستگی دارد. در حالی که تولید ویدیو هزینه بر ترین مدیوم نسبت به بقیه اشکال محتوی است، موثر ترین هم هست. در حقیقت شما همانقدر که پول می دهید آش می خورید. و اگر می خواهید که مردم ویدیوی شما را ببینند، باید ویدیویی بسازید که ارزش دیده شدن داشته باشد. برخی اوقات یک ویدیوی 30 ثانیه ای برای یک شرکت بزرگ 500 میلیون تومان هزینه دارد و برخی اوقات یک مستند 30 دقیقه ای با 15 میلیون تومان تولید می شود.

هزینه های تولید ویدیو به انتظارات شما بستگی دارد. محل ضبط، عوامل مورد نیاز، تجهیزات مورد نیاز، بازیگران و مجریان، زمان پیش تولید، هزینه های تدوین، هزینه های صدابرداری و صداگذاری، موارد پس تولید و …. .

بهترین روش برای تخمین زدن رقم پروژه پر کردن پرسشنامه تولید ویدیوی اُساج می باشد، این پرسشنامه جزییاتی از قبیل کی، کجا، چه، چرا و چگونه ی ویدیویی که مد نظر شماست را مشخص می کند. این پرسشنامه به شما کمک می کند اهداف خودتان را با دقت وشخص کنید و به آنها برسید، همچنین کمک می کند با توجه به بودحه مشخص شده بهترین نتیجه حاصل شود. حتی با استفاده از پاسخ دادن به پرسشنامه اُساج طرح خود را برای شرکت های دیگر با دقت بالاتری شرح دهید و قیمت های آن ها را با قیمت های ما مقایسه کنید. در هر صورت مطمئن شوید شرکت مد نظرتان با بالاترین کیفیت کار شما را انجام می دهد.

تقسیم بندی هزینه های تولید ویدیو و راه های صرفه جویی در هزینه ها

اگر به دنبال این هستید که پاسخی دقیق در خصوص هزینه ی تولید ویدیو بگیرید لازم است فاکتور های زیر را اندازه گیری کنید:

نوع ویدیو

یکی از پارامتر های تولید ویدیو این است که شما چه نوع ویدیویی می خواهید، یک موشن گرافیک که توضیح دهنده ی کسب و کار شما باشد با یک ویدیوی سینمایی که دارای بازیگر است بسیار متفاوت است و هر کدام نیازمند مهارت ها و تجهیزات خاصی هستند.

مدت زمان ویدیوی نهایی

تا وقتی که شما فیلم سینمایی بلند را با ویدیوهای کوتاه برند ها مقایسه نکنید! زمان ویدیوی خروجی تقریبا هیچ تاثیری در هزینه ها ندارد، چرا که اکثر مواقع، تمامی پارامترهای موثر بر قیمت، در یک ویدیوی 1 دقیقه ای با یک ویدیوی 5 دقیقه ای یکی است. البته در موشن گرافیک وضعیت متفاوت است.

پیش تولید

پیش تولید شامل مراحلی مانند نوشتن فیلمنامه و متن، پیداکردن لوکیشن، اخذ مجوز ها، نوشتن برنامه ی تولید و … می باشد که خود هزینه بر است. و اگر تغییری در فیلمنامه (به عنوان هسته ی ویدیو) اتفاق بیفتد قطعا در تمامی هزینه ها تاثیر گذار خواهد بود. اگر شما توانایی ، مهارت ها و منابع موجود را در اختیار دارید می توانید اقدام به نوشتن فیلمنامه کنید، در غیر این صورت نوشتن فیلم نامه در پکیج های اُساج موجود می باشد.

اگر نیاز باشد برای پیدا کردن مکان های مورد نیاز برای تصویربرداری سفر انجام شود باید هزینه های مورد نیاز محاسبه شود، برای صرفه جویی در این قسمت می توان از عوامل آشنا با محل تولید استفاده کرد که مکان های احتمالی برای تولید را بشناسند و حتی قبلا در آن ها کار کرده باشند.

ضمنا در نظر داشته باشید که سختی شرایط (سرما، گرما،دور بودن، مناطق صعب العبود و …) باعث افزایش هزینه ها خواهد شد.

عوامل

این مورد مستقیما به دستمزد روزانه بستگی دارد، دلیل بالا بودن دستمزد روزانه این است که معمولا، در محاسبه ی دستمزد ها، هزینه های پیش تولید و تجهیزات نیز لحاظ می شود. از آنجایی که اکثر عوامل به صورت روزانه دستمزد می گیرند، هر چه زمان پروژه طولانی تر شود، هزینه های کلی نیز بالاتر می رود.

ضمنا در نظر داشته باشید که چیزی به عنوان دستمزد نصفه روز وجود ندارد و در صورت استخدام عوامل حتی برای 1 ساعت دستمزد کل روز محاسبه خواهد شد. به خاطر اینکه با اضافه کردن زمان رفت و آمد، ست آپ تجهیزات و … زمانی برای فرد مورد نظر جهت انجام دادن چند ضبط در یک روز باقی نمی ماند.

هزینه های جاری

در برخی موارد هزینه هایی از قبیل تهیه بلیط هواپیما، اجاره ی وانت برای حمل تجهیزات، رفت و آمد های درون شهری، هزینه های اسکان، هزینه های خوراک و … از هزینه های تولید بیشتر می شوند. یکی از بهترین راه ها برای کاهش هزینه ها استفاده از عوامل بومی می باشد، که خود به خود باعث کم شدن هزینه های جاری می شود.

تجهیزات

در تولیدات بزرگ، ممکن است عوامل به تجهیزات خاصی نیاز داشته باشند، که مجبورند به شرکت هایی مراجعه کنند که کار آنها تامین تجهیزات خاص برای تولیدات خاص می باشد. در اینگونه موارد تمامی هزینه های اخذ شده بابت اجاره ی تجهیزات مورد نظر مستقیما به شرکت تامین کننده پرداخت خواهد شد.

حتی در زمان هایی که تمامی تجهیزات در شرکت مورد نظر موجود می باشد و نیازی به اجاره ی تجهیزات وجود ندارد، شرکت رقمی را به عنوان هزینه ی تجهیزات لحاظ خواهد کرد، البته این مقدار در مورد اُساج مقداری ناچیز است، این مبلغ به شرکت ها کمک می کند هزینه های مربوط به اصطحلاک و تعمیرات وسایل را تامین کنند و مقداری را به بیمه ی تجهیزات اختصاص دهند.

پس تولید

قسمت اعظم اکثر کارها، خصوصا در پروژه های سطح بالا، در پس تولید انجام می شود به همین دلیل عمده هزینه ی صرف شده در این مرحله اتفاق می افتد.

ابتدا فوتیج های ضبط شده توسط تدوینگر، در یک روال منطقی و دارای داستان و پیام مشخص در کنار یکدیگر قرار گرفته و توسط کارفرما بازبینی می شوند. ویدیوی مد نظر به دست کالریست می رسند که کار تصحیح و تنظیم رنگ را انجام می دهد. در صورت نیاز به گرافیک در ویدیوی نهایی، ویدیو به موشن گرافیست تحویل داده می شود و کار های گرافیکی مد نظر بر روی ویدیو اعمال می شود. در نظر داشته باشید نقش های مطرح شده، خلاصه ای از نقش های موجود در مرحله ی پس تولید (نریتور، آهنگ ساز، جلوه های ویژه و …) بوده و در صورت نیاز، عوامل بیشتری به پروژه اضافه می شود.

ضمنا در پروژه های بزرگ ممکن است به بیش از یک تدوینگر (یا هر کدام از نقش های دیگر) نیاز باشد.

استفاده از فریلنسر ها

اگر تیم شما توانایی ایفای هر کدام از نقش های بالا را دارد، یکی از بهترین راه ها این است که برخی کارها را خودتان انجام دهید (پیدا کردن لوکیشن، نوشتن فیلم نامه، تدوین و …) و برای نقش های دیگر از فریلنسر ها استفاده کنید.

جمع بندی

تولید ویدیو یک پروسه ی زمانبر و هزینه بر است، این روزها خیلی از افراد ادعای تولید ویدیو، با کمترین هزینه و کمترین زمان، را دارند. این مطلب به این جهت نگارش شده که خواننده را با هزینه های واقعی تولید ویدیو آشنا کند. من مطمئنم اگر کسی بداند تولید یک ویدیو به شکل اصولی چه مراحلی دارد، هیچ وقت به سمت تولید ویدیوهای بی کیفیت که باعث لطمه زدن به برندش می شود، نمی رود.

دیدگاه کاربران

1 دیدگاه

دیدگاه های این نوشته

  1. […] می کنیم مطلب هرآنچه باید در مورد هزینه های تولید ویدیو بدانید را مطالعه […]