تولید یک ویدیو، به خودی خود، برای هیچ کسب و کاری جذابیت ندارد! بلکه وسیله ای است برای رسیدن به یک هدف دیگر، مانند افزایش فروش یا دیده شدن برند.

در نتیجه اطلاعات مورد نیاز برای تولید یک ویدیوی موفق به 2 بخش کلی تقسیم می شوند :

1- شناخت کسب و کار شامل نقاط قوت، وضعیت بازار، مشتریان ایده آل، وضعیت رقبا و …

2- نحوه ی ترجمه ی اطلاعات مد نظر کسب و کار برای مخاطب هدف تعریف شده در قالب ویدیو.

که اطلاعات موجود در بخش اول در اختیار کارفرما بوده و بخش دوم در دست مجری طرح یا همان تولید کننده ی ویدیو، اما مساله اصلی این ست که چگونه می توان اثری تولید کرد که ذهنیت مجری طرح و کارفرما را به هم نزدیک تر کرده، با ذائقه ی مخاطب همخوانی اشته باشد و کار را هدفمند کند؟

لیست زیر مجموعه ای از سوالات است که اگر قبل از مراجعه به شرکت فیلمسازی به آن پاسخ دهید، در زمان صرفه جویی کرده و خروجی بهتری خواهید گرفت.

1. هدف ویدیو چیست ؟

خیلی وقت ها ما با سازمان ها و شرکت هایی صحبت می کنیم که می خواهند یک ویدیو برای وب سایت یا پیجشان بسازند. البته این کار فی نفسه کار درستی است چرا که ویدیوها حجم بالایی از اطلاعات را در کوتاه ترین زمان ممکن انتقال می دهند. اما سرمایه گذاری روی یک ویدیو پیچیده تر از این حرفاس! اینکه ما یک ویدیو برای پیج اینستاگراممان لازم داریم عبارتی بسیار گنگ است که پارامتری برای اندازه گیری موفقیت ویدیوی تولیدی را ندارد، چرا که ویدیو با هر کیفیت، موسیقی، پلت رنگ، متن و … که تولید شود به هر حال یک ویدیو است که می توانید از آن استفاده کنید.

پیشنهاد می کنیم مطلب نحوه ی هدف گذاری در تولید ویدیو را مطالعه نمایید.

بنابراین خوب فکر کنید و هدف خود را در یک جمله در پاسخ به این سوال بنویسید : ما با تولید این ویدیو دقیقا به چه چیزی می رسیم؟

به عنوان مثال :

ما می خواهیم ویدیویی تولید کنیم که توانایی های شرکت ما را به مخاطب نشان داده و به کاری که انجام می دهیم اعتبار دهد.

ما ویدیویی می خواهیم که طبیعی بودن و برتری کیفیت محصولاتمان را نسبت به رقبا را نشان دهد.

2. مخاطب هدف شما چه کسی هست؟

ما در مورد مخاطب خیلی حرف می زنیم! چون مخاطب خیلی مهم است! بیشتر شرکت ها و سازمان ها درگیر این مساله می شوند که کی هستند و کار آنها در چه مورد است. این مسایل مهم اند، اما باید در قالبی ارایه شوند که برای مخاطب هدف مهم باشد.

پیشنهاد می کنیم مطلب تعریف و شناسایی مخاطب هدف در تولید ویدیو را مطالعه نمایید.

پاسخگویی به این سوال در مرحله ی اول به تحلیل بقیه متغییر ها کمک می کند، اگر شما ویدیویی برای جامعه ی مخاطب جوانان 18 تا 25 سال لازم دارید این مساله روی انتخاب پیام ویدیو ، پارامتر های بصری ، موسیقی و … تاثیر می گذارد. اگر همین جامعه ی هدف را به مدیران سطح بالای دولتی تغییر دهیم، طبیعتا انتخاب پیام ویدیو ، پارامتر های بصری ، موسیقی و … متفاوت خواهد بود. پس مشتری خودتان را بشناسید و دنبال این بگردید که برای چه کسی تولید ویدیو کنید.

مثلا نیازمند ویدیویی هستیم برای مدیران 45-65 سال که در برگزاری همایش ها مشکل دارند.

برای پیدا کردن مخاطب هدف خودتان می توانید سوالاتی مثل این استفاده کنید:

– آیا خریدار من تصمیم گیرنده است، روی عده ای تاثیرگذار است، یا هیچ کدام؟

– انگیزه ی مخاطب من برای دیدن این ویدیو چیست؟

– (اگر از بستر پخش خاصی استفاده می کنید) جامعه ی مخاطب بستر پخش من چه کسانی هستند؟

ضبط تیزر مسابقه مهارتی اُساج

3. با دیدن ویدیو چه حسی به مخاطب القا می شود؟

شاد، غمگین، هیجان انگیز، الهام بخش، انگیزشی و … این ها همگی احساساتی هستند که توسط ویدیو قابل انتقال است.

مهم است بدانید که مخاطب پس از دیدن ویدیو چه حسی دارد، اگر شما ویدیویی برای اطلاع رسانی یک رویداد ورزشی نیاز دارید، می توانید از المان هیجان استفاده کنید، اما استفاده از یک ویدیوی انگیزشی هم بسیار موثر است و این دو در فیلمنامه ، شیوه ی ضبط، لوکیشن، شیوه ی تدوین و صداگذاری و … بسیار متفاوت اند و در نهایت به مخاطب حس های متفاوتی می دهند.

4. برنامه ی زمانی شما برای ویدیو چیست؟

هر شرکت فیلمسازی پروسه ی تولید خاص خود را دارد، اما این که ویدیو تا چه زمانی باید آماده باشد بسته به نیاز مشتری متفاوت است. بسیار مهم است که برنامه ی زمانی خودتان را به اطلاع ما برسانید، ما هم آرزو داریم تولید یک ویدیوی 30 ثانیه ای ، 30 ثانیه زمان ببرد! اما بسته به هدف گذاری های انجام شده ممکن است تولید یک ویدیوی 30 ثانیه ای تا 2 ماه زمان ببرد.

پیشنهاد می کنیم مطلب راهنمای برنامه ریزی و زمان بندی در تولید ویدیو را مطالعه نمایید.

در مواقعی نیاز هست که تصاویری از شیوه ی کارکردن در محل کسب وکار مشتری ضبط شود که این مساله نیازمند ایجاد شرایطی خاص (مستقر کردن تجهیزات نورپردازی، صدابرداری، دوربین ها، حضور عوامل و … ) می باشد که شاید فراهم کردن آن در تمام روزها و ساعت ها برای مشتری مقدور نباشد. طبیعتا به علت مشغله ی کاری عوامل اجرایی تیم اُساج نیز در تمام روزها و ساعت ها امکان حضور در لوکیشن وجود ندارد.

بنابراین اعلام برنامه ی زمانی دقیق از سمت مشتری، برای رساندن کار به موعد تحویل مقرر بسیار مهم است.

5. بودجه شما چقدر است ؟

پیچیدگی یا سادگی یک پروژه در هزینه های مورد نیاز تاثیر بالایی دارد. اگر شما بودجه ی مشخصی برای تولید دارید، حتما آن را با ما در میان بگذارید، به دلیل اینکه گاهی اوقات تغییرات کوچک (حتی در حد 5 میلیون تومان) می توانند روند پروژه را عوض کنند.

پیشنهاد می کنیم مطلب هرآنچه باید در مورد هزینه های تولید ویدیو بدانید را مطالعه نمایید.

بله، تولید ویدیو می تواند هزینه بر باشد. اما هر گردی گردو نیست. در نظر داشته باشید زمان ویدیوی تحویل داده شده هیچ تاثیری در قیمت ویدیو ندارد زیرا مهمترین فاکتور های تعیین کننده مواردی مثل هزینه ی تولید ویدیو مکان تولید، زمان تولید، افراد و تجهیزات استفاده شده و … هستند. قطعا اگر شما یک ویدیوی 1 دقیقه ای نیاز داشته باشید که خودتان جلوی دوربین صحبت کنید هزینه ها پایین خواهد بود اما اگر به یک ویدیوی 1 دقیقه ای نیاز دارید که قسمتی از پروژه ی شما زیر آب ضبط می شود، قسمتی در هوا و ارتفاع های بالا و در 5 لوکیشن مختلف که برای ضبط آن به چندین دوربین سینمایی، تصویربرداران حرفه ای و کارکشته و ضبط صدا توسط صدابرداران حرفه ای نیاز داشته باشیم، مشکلی نیست ما آن را انجام خواهیم داد، فقط آماده باشید بیشتر هزینه کنید.

6. آیا ویدیوی شما قسمتی از یک استراتژی یا کمپین است؟

اگر این ویدیو جزو برنامه ای بزرگتر می باشد حتما ما را در جریان قرار دهید. با فهم دقیق نقشه ی بزرگتر ما سعی می کنیم که تاثیر گذاری ویدیو در کمپین شما را به حداکثر برسانیم. حتی در مواردی می توان با افزایش یکی دو روزه ی مدت تولید، صرفه جویی خوبی در هزینه ها کرد و به جای یک ویدیو چندین ویدیو برای کمپین مورد نظر تولید کرد.

تولید ویدیوی صنعتی

7. چگونه نتایج و ROI را محاسبه خواهید کرد؟

آیا نتیجه ی ویدیوی شما بازدید سایتتان است؟ یا تعداد View ها مد نظر شماست؟ آیا می خواهید فروشتان را افزایش دهید؟

هر کدام از پارامتر های بالا استراتژی تولید متفاوتی دارد. پاسخ دادن به سوال<< چطور موثر بودن ویدیو را اندازه گیری می کنید؟>> به بهتر شکل دادن ویدیو برای به حداکثر رساندن تاثیرگذاری آن کمک بسیاری می کند.

موفقیت ویدیو از راه های بسیاری اندازه گیری می شود، شاید شما به دنبال دیده شدن برند، تعداد بالای View ،تعداد بالای اشتراک گذاری در فضای مجازی و … باشید. شاید شما Lead های بیشتری می خواهید و لازم است که در ویدیو CTA استفاده شود. ما روش هدفگذاری SMART را توصیه می کنیم که در آن اهداف ویژگی های زیر را دارند :

– مشخص

– قابل اندازه گیری

– قابل دستیابی

– نتایج متمرکز باشند

– دارای بن بست زمانی باشد

این شیوه ی هدف گذاری نه تنها باعث مشخص شدن چهارچوب ROI خواهد شد بلکه در هنگام تولید و اجرای پروژه، در جهت دهی به ما کمک شایانی خواهد کرد.

8. چه تصاویر خاصی باید ضبط شوند؟

تصاویر خاص معمولا در پیش-تولید برنامه ریزی می شوند، این که بدانیم اتفاقات مهم، نقاط قوت مد نظر، افراد مهم و … که در هنگام ضبط ممکن است با آنها برخورد کنیم چیست بسیار مهم است.

به عنوان مثال شما نمایشگاهی برگزار کرده اید که می دانید در روز جمعه بسیار شلوغ خواهد بود و یکی از مدیران در ساعت 14 به بازدید از نمایشگاه خواهد آمد، این مساله باید چندین روز قبل از شروع نمایشگاه به تیم اُساج اطلاع رسانی شود تا برای پوشش بهینه ی آن و در دسترس بودن عوامل اجرایی برنامه ریزی های لازم انجام شود. ضمنا در نظر داشته باشید تولید ویدیو معمولا از آنچه برای آن برنامه ریزی کرده اید زمانبرتر و هزینه برتر خواهد بود.

9. چه کسی از طرف سازمان یا کسب و کار شما صحبت می کند؟

وقتی صحبت از نفر جلوی دوربین و سخنرانی می شود در خیلی از سازمان ها و شرکت ها گرایشات به سمت مدیران و صاحبان کسب وکار می رود. این نه تنها بهترین انتخاب نیست بلکه پیشنهاد تیم اُساج این است که حتما جاهای دیگر را نیز جستجو کنید! استفاده از مدیرعامل انتخابی محافظه کارانه است. ما می خواهیم که روح و قلب سازمان شما را به تصویر بکشیم، که توسط کسانی بهتر انجام می شود که معمولا آفتابی نمی شوند و شاهد این بوده اند که چگونه شرکت شما زندگی کسی را بهبود بخشیده.

مدیر عامل ها شاید فاکتور خفن! بودن را در مخاطب بر انگیخته کنند، اما اگر شما دنبال کسب درآمد هستید ، این فاکتور اعتماد است که به شما کمک می کند.

یادتان باشد قرار نیست سخنگوی شما عضوی از سازمان شما باشد، خیلی وقت ها یک مشتری خوش صحبت کار شما را به بهترین شکل راه می اندازد.

10. چه کسی ویدیوی نهایی را تایید می کند؟

شیوه ی کاری تیم اُساج باعث شده که نظرات مشتری به بهترین نحو در تولید اعمال شود، اما حق 1 بار اعمال اصلاحات در جزییات ویدیو به صورت رایگان به مشتری داده شده. به همین یک نفر توسط کارفرما جهت تایید ویدیو و اعمال بازبینی معرفی شده که این شخص موظف خواهد بود در تمامی جلسات تعیین شده توسط تیم اُساج شرکت کرده و در جریان روند تولید قرار بگیرد.

پوشش رسانه ای مراسم بدرقه قهرمانان بازی های جاکارتا در برج میلاد

11. مکان یا مکان های ضبط مد نظر شما کجا خواهد بود؟

مکان ضبط شما به سناریوی نگارش شده وابسته است، از تصویربرداری در شرکت و خط تولید گرفته تا رفتن به مکان هایی که از محصولات شما استفاده می کنند و یا مناظر طبیعی زیبا. خیلی از کسب وکارها در مکان ضبط محدودیت هایی دارند خصوصا اگر قرار باشد فضای کارخانه، شرکت و کسب وکار به تصویر کشیده شود. در خصوص انتخاب لوکیشن قطعا کارشناسان ما مکان های مورد نظر را بازرسی خواهند کرد اما داشتن اطلاعات زیر در زمان تعیین کردن لوکیشن به شما کمک می کند:

– سر و صدا های ناخواسته و نویز : حتی چیزی مانند صدای موتور یخچال و یا صدای یک فن می تواند صدابرداری را با مشکل مواجه کند.

– در نظر گرفتن پس زمینه مناسب : سعی کنید پس زمینه ها را ساده نگه دارید ، مکانی را برای نفر جلوی دوربین در نظر بگیرید که از پس زمینه بیش از 2 متر فاصله داشته باشد.

– فضای کافی در نظر بگیرید : معمولا ضبط یک ویدیو شامل عواملی مانند کارگردان ، تصویربرداران، صدابرداران، دستیاران، دوربین ها و سه پایه ها ، تجهیزات نورپردازی ، تجهیزات صدابرداری و … می شود که طبیعتا فضای مورد نیاز برای به کار گیری این تجهیزات فضای کمی نیست.

به طور خلاصه مکانی را در نظر بگیرید که نشان دهنده ی کسب و کار شما باشد، فقط سعی کنید شلوغش نکنید.

12. بستر پخش شما کجاست؟

مشخص کردن بستر پخش بر تولید ویدیو تاثیرات بسیار زیادی دارد، اگر بستر شما تلویزیون شهری است مدت زمان ویدیو، فونت ها، گرافیک ها و… به شکل خاصی انتخاب می شوند و طبیعتا صدا از ویدیوی شما حذف خواهد شد، یا طبیعتا خروجی ویدیوی مناسب برای تلویزیون باید با خروجی مناسب برای اینستاگرام یا آپارت متفاوت خواهد بود. از چهارچوب ها و خصوص قرمز گرفته تا نحوه ی تعامل بامخاطب، فونت ها و گرافیک ها، CTA و …

13. نظرتان راجع به موشن گرافیک چیست؟

آیا می دانید موشن گرافیک چیست و چه مزایایی نسبت به ضبط دارد؟ آیا به موشن گرافیک علاقه دارید؟ آیا به موشن گرافیک نیاز هست؟

موشن گرافیک می تواند یک کار معمولی را به یک کار سطح بالا تبدیل کند، ترکیب موشن گرافیک و ویدیوهای ضبط شده سرعت انتقال اطلاعات را بالا می برد و از طرفی در برخی موارد باعث می شود خروجی کار خفن تر! به نظر برسد.

14. آیا نمونه ای مشابه از ویدیوی نهایی مد نظرتان دارید؟

همه ی ما ویدیوهایی دیده ایم که باعث شده به فکر بیفتیم “چرا من هم یکی مثل این نداشته باشم؟!”  ارسال کردن لینک ویدیو های مدنظر به معنی تولید ویدیویی که دقیقا مشابه ویدیوی نمونه باشد نیست (حتی در مواردی ما سعی خواهیم کرد که ویدیو کاملا متفاوت شود)، بلکه کمک می کند با تحلیل ویژگی های مثبت ویدیوهای نمونه، ذهنیت ما به عنوان تیم تولید و شما به عنوان کارفرما به هم نزدیک تر شود.

نکته : هیچ وقت نپرسید “زمان ویدیو چند دقیقه باشد خوب است؟”

اگر یک ویدیوی 12 ثانیه ای از یک ویدیوی 30 دقیقه ای موثرتر باشد و اهداف شما را محقق کند طبیعتا ویدیوی 8 ثانیه ای کارآمد تر است، در نتیجه مشخص کردن زمان برای ویدیو قبل از رسیدن زمان مناسب روش درستی نیست.

بهترین راه حل این است که اجازه دهید محتوای ویدیو زمان آن را مشخص کند، یعنی اگر محتوا خوب باشد، صرف نظر از زمان، مردم آن را تا آخر نگاه می کنند و اگر بد باشد 10 ثانیه از آن را هم نگاه نمی کنند.

نتیجه گیری :

با دادن پاسخ های مناسب به این سوالات، قبل از بستن قرارداد با یک شرکت فیلمسازی، مطمئنا در زمان صرفه جویی کرده، ابهام ها را به حداقل رسانده و ویدیویی خواهید ساخت که مایه افتخار شما و تیمتان باشد. اگر سوالاتی دارید که در این مطلب به آن پاسخ داده نشده می توانید با ما تماس بگیرید که به شما کمک کنیم به ویدیوی مورد نظر خودتان برسید.